MENU

Door: Frits Buijs, 7 augustus 2017


Duurzaam en innovatief werken? Doe het slim!

Verschillende malen tijdens het gesprek met Ewoud van der Sluis, directievoorzitter van HEVO in ‘s-Hertogenbosch komt het woordje slim langs. Werknemers moeten slim met tijd en plaats omgaan; het Nieuwe werken heet tegenwoordig Slim werken en een afspraak met een klant moet je slim maken. Kortom: slim zijn om zo duurzaam en innovatief mogelijk te ondernemen.

HEVO, expert in huisvesting en vastgoed is onlangs zelf verhuisd binnen het Riva-gebouw in het Paleiskwartier. Ewoud van der Sluis: “We hadden minder vloeroppervlak nodig, maar wilden het liefst wel op dezelfde plek blijven. Deze locatie vlak bij het station is ons heel veel waard. Bovendien hebben we de eigenaar van het gebouw kunnen stimuleren om een extra duurzaamheidsslag te maken. Het gebouw had al een wko-installatie. Maar nu wordt er groene stroom ingekocht en is er meer ledverlichting aangebracht. Er komen nog zonnepanelen op het dak, waarna het gebouw een Breeam A-label zal krijgen.”

Ruimte besparen

De verhuizing was nodig omdat HEVO op de onderste verdiepingen van het Riva-gebouw veel te ruim in z’n jasje was komen te zitten. “We gebruiken nog maar de helft van het aantal vierkante meters dat we eerst hadden. Dat komt onder andere doordat het slimme werken bij ons erg goed werkt. Het blijkt dat je nog meer ruimte kunt besparen als je het goed doet.”

Verantwoordelijkheid geven

Bij het slimme werken zijn werknemers flexibel in tijd en plaats waarop ze werken. En dat gaat veel verder dan het opgeven van je vaste bureau of dat je vanaf thuis kunt inloggen. Van der Sluis: “Het is vooral een kwestie van mensen verantwoordelijkheid geven en ze zelfstandig te laten beslissen waar en wanneer ze werken. Daar gaan wij heel ver in. Ik merk dat onze mensen eraan gewend zijn geraakt om slim met tijd en plaats om te gaan. Afspraken hoeven niet altijd op kantoor plaats te vinden. Maak een skype-afspraak of spreek af op een La Place-locatie die voor iedereen gunstig ligt. Zo breng je klanten op ideeën en voed je ze ook een beetje op.”

“Aan de andere kant is het ook een uitdaging om mensen naar kantoor te laten komen. Ontmoeten, kennis delen, samenwerken zijn belangrijke waarden binnen ons bedrijf. Dus met name op maandagen en donderdag is het hier druk.”

Verstand van primair proces

Om de klanten van goede huisvestingsadviezen te voorzien moeten de adviseurs van HEVO ook verstand hebben van het primaire proces van de opdrachtgever. Gaat het om de inrichting van een school dan moeten ze weten welke onderwijsconcepten er zijn en wat dat voor de ruimte betekent.

“Of in de zorg moet je weten hoe ouderen zich het meest op hun gemak voelen. Wat doet huisvesting echt met mensen? Kleuren, luchtkwaliteit, geluidsbelasting, of hoe ruimtelijk het gebouw is, alles wordt meegenomen. Pas dan zit je in de frontlinie van innovatie.”

Foto: Paleiskwartier

Deel dit bericht met uw netwerk!
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn1Share on Google+0

Deelnemers