MENU

Door: Frits Buijs, 13 december 2016


Mobiliteitspartner doet veel meer dan auto’s verkopen

Hij heeft net contact gehad met een partner van de Bossche Energie Coalitie. Afspraak gemaakt om eens te praten over de mogelijkheden om het wagenpark deels om te zetten naar elektrisch. Gerard van Boxtel, directeur van autobedrijf Jos van Boxtel ziet langzaam maar zeker een omslag ontstaan, want “steeds meer bedrijven gaan richting mvo, het maatschappelijk verantwoord ondernemen. En elektrisch vervoer past daar uitstekend in.”

Toch zal hij een bedrijf niet zonder meer adviseren om op elektrisch vervoer over te stappen. Van Boxtel: “Duurzaam ondernemen vind ik juist óók efficiënt werken. Niet geforceerd doorvoeren, dan breng je jezelf in de problemen.”

Maar aan de andere kant zal hij ook niet zomaar zonder overleg een nieuwe auto voor de klant bestellen als deze aan vervanging toe is. “We kijken in zo’n geval naar de mobiliteitsvraag. Welke mobiliteitsbehoefte heeft dit bedrijf in de toekomst en welk deel daarvan duurzaam ingevuld kan worden? Van traditioneel autobedrijf veranderen we meer en meer in een mobiliteitspartner die samen met de klant op zoek gaat naar de beste oplossing.”

Aan de stekker

En die oplossing is steeds vaker elektrisch. “Nog al te vaak denken mensen bij elektrisch rijden dat de auto ’s nachts aan de stekker moet en dat je overdag een beperkte actieradius hebt voordat de accu weer leeg is. Maar er zijn genoeg mogelijkheden om de accu ook overdag op te laden. Tijdens een afspraak bij een klant, of als je bij een FastNed-aansluiting even pauze neemt inclusief benenstrek- en belmomentje. Ik ken zelfs een schilder en tegelzetter die een elektrische bedrijfswagen hebben die ze bij de klant opladen. In de factuur verrekenen ze 7 euro 50 per dag om de accu weer op te laden.”

De omslag van traditioneel autobedrijf naar mobiliteitspartner betekent ook dat er veel meer bij komt kijken dan enkel auto’s verkopen. “Bij elke auto die wij verkopen geven wij een uitvoerig advies over het gebruik. Hoe je nog zuiniger kunt rijden. Op de motor afremmen voor het stoplicht bijvoorbeeld. Dat spaart remblokjes, banden en bij veel auto’s wordt de rem-energie opgeslagen en weer gebruikt.”

Bonus

“Maar ook een beetje competitie binnen een bedrijf kan stimulerend werken. Een bonus voor de werknemer die de afgelopen maand het zuinigst heeft gereden. Belangrijk is dat je blijft monitoren. Want een brandstofverbruik van 1 op 15 kan ook 1 op 17 worden.”

Het afgelopen jaar heeft Van Boxtel samen met de importeur van Nissan een actie gehouden waarbij bedrijven voor een scherpe prijs een elektrische bedrijfsbus konden leasen. Er waren 25 Nissan E NV-200 bedrijfsbussen beschikbaar die bedrijven een halfjaar konden uitproberen. Bij 17 is de proefperiode van een halfjaar inmiddels voorbij en 13 van de 17 hebben het contract verlengd.

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Deelnemers