MENU

Door: Frits Buijs, 12 juli 2018


Ook ingenieursbureau Wagemaker ondersteunt Bossche Energiecoalitie

Zo’n vier jaar geleden werd Erik Wagemaker, directeur van ingenieursbureau Wagemaker lid van het BEC. Volgens eigen zeggen om de energietransitie in ‘s-Hertogenbosch te ondersteunen, en “niet zozeer omdat we zelf niet wisten wat we op dat gebied zouden moeten doen.”

Erik Wagemaker: “Ik dacht dat we het al redelijk voor elkaar hadden met alle voorzieningen die we in ons kantoor hebben aangebracht. Bovendien publiceren wij al een aantal jaren onze CO2-prestaties op onze website.” Maar toch bleek er ook voor zijn bedrijf nog wel wat te ‘halen’.

Halfjaarlijks rapport

Sinds 2009 publiceert Wagemaker elk half jaar een bericht over de CO2-uitstoot in zijn bedrijf, waarbij de plannen voor de toekomst worden afgewisseld met een feitelijk rapport van wat er al gerealiseerd is. Het grote aandeel CO2-uitstoot door mobiliteit is het eerste wat hierbij opvalt. In het eerste halfjaar van 2017 bedroeg de CO2-uitstoot door zakelijke reizen met het wagenpark maar liefst 79%. Tel je daar de zakelijke reizen met prive-auto’s bij op (7%) dan kom je aan 86% voor zakelijke reizen.

“Wij leveren ingenieursdiensten, dan kom je op veel plekken waar nog geen infrastructuur is”, verduidelijkt Erik Wagemaker. “Ook alternatieven zoals televergaderen of conference-calls werken op die plekken niet. Elektrisch rijden is nog geen oplossing omdat de afstanden te groot zijn.”

Zuiniger auto’s

Wel probeert Wagemaker het brandstofgebruik op andere manieren terug te dringen, door aanschaf van zuinigere auto’s en zijn medewerkers te wijzen op manieren om zuiniger te rijden (Het Nieuwe Rijden). Uit de rapportage van augustus 2017: ‘Wagemaker stelt zich ten doel uiterlijk in 2017 het gemiddelde werkelijke verbruik (aantal liters/100 km) met 10% te reduceren ten opzichte van 2011’.

Om daar aan toe te voegen dat ‘het gemiddelde verbruik gedaald is van 5,31 liter/100 km over 2011 naar 5,00 liter/100 km in de eerste helft van 2017. Een afname van 6,2%. Dit komt voornamelijk door het grotere aandeel nieuwe Peugeots met zuinigere motoren. De doelstelling is al voor meer dan de helft gerealiseerd. Het wordt een uitdaging voor ons om de doelstelling de komende periode te realiseren voor de volle 100% aangezien het verbruik nauwelijks meer daalt.’

Sensoren

Een andere doelstelling is wel gehaald: het CO2-gebruik per medewerker per jaar onder de 4 ton te brengen. Wagemaker: “Dat is ons in 2017 gelukt. Door het totaal aan maatregelen dat we in de loop der jaren genomen hebben. Zoals daglicht-gestuurde verlichting op sensoren, de thermostaat is begrensd, zoveel mogelijk dingen met een stekker hebben we uitgezet en ook de boiler hoeft niet 24/7 warm water te leveren. Bovendien is de elektriciteit die we op kantoor gebruiken is 100% groen, dus energieneutraal.”

“We zijn geen eigenaar van het pand, maar met een grote verbouwing hebben we wel goede afspraken met de verhuurder kunnen maken. We zijn niet van het gas af, maar het kantoor is wel ge-upgrade naar label C.”

Opdrachtgevers

Als ingenieursbureau kun je natuurlijk wel veel aan bewustwording, voorlichting en mogelijk sturing bij je klanten doen. Maar dat blijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. “Het ligt er heel erg aan op welk moment je in een project instapt. We worden vaak bij een project betrokken als veel randvoorwaarden al vastliggen. En ik merk dat opdrachtgevers nogal terughoudend zijn omdat een duurzame en innovatieve keuze zich nog niet op de lange termijn heeft bewezen.”

Foto: Ingenieursbureau Wagemaker, betrokken bij viaduct Parallelweg ‘s-Hertogenbosch

Deelnemers