MENU

Door: Frits Buijs, 22 juli 2016


Arcadis doet ‘ALLES’ om mobiliteit te verduurzamen

“Ik heb net mijn mail weggewerkt en nu zit ik met jou te praten. Terwijl ik op weg ben van de ene afspraak naar de andere. Met de trein. Dat is toch prachtig!” De locatie voor een gesprek met Niels van Geenhuizen, Duurzaamheidsleider Arcadis Europa, is perfect en sluit precies aan bij zijn verhaal. “84% van onze bedrijfs-footprint in Nederland heeft met mobiliteit te maken. Het kost ons meer dan 15 miljoen op jaarbasis. Kijk eens wat dat oplevert als je dat met tien procent kunt beperken.”

Niels van geenhuizenEen eerste logische vraag wat Arcadis dan precies doet wordt resoluut met “Alles!” beantwoord. Waarop vervolgens een hele opsomming komt van de maatregelen die bij Arcadis zijn of worden genomen.

Stationslocaties

“Een hele belangrijke is dat we onze kantoren verplaatsen naar stationslocaties. In Den Bosch zijn we verhuisd van het Kantoor van de Toekomst aan de A2 naar het Paleiskwartier vlakbij het station. Eerst kwam maar twee procent van onze medewerkers met OV naar kantoor. Nu is dat zo’n 35 procent. Ik merk dat collega’s hierdoor ook makkelijker in de trein stappen om naar de klant of andere Arcadis-kantoren te gaan.”

“We kunnen altijd en overal flexibel werken. Niet alleen je mail checken, maar echt alles doen vanaf een andere werkplek. Thuis, in de trein of waar dan ook. Na een vergadering werk ik bijvoorbeeld bij een klant nog een halfuurtje door, zodat ik niet terug naar kantoor hoef. Of onze klanten werken bij ons op kantoor. We gebruiken videoconferencing niet alleen onderling, maar ook met onze belangrijkste klanten.”

Stimuleren

“Om het collega’s zo makkelijk mogelijk te maken om het OV te gebruiken heeft iedereen een NS-businesskaart met alles erop en eraan: ov-fiets, geldig in bus tram metro, gebruik van greenwheels.”

“Ook hebben we een goede fietsregeling, een fiets-privéplan. Als mensen toch met de auto naar het werk komen stimuleren we dat ze dat zo duurzaam mogelijk doen. Heb je een zuinige of elektrische auto dan is de kilometer-vergoeding hoger. En dat geldt ook voor lease-auto’s.”

“Bovendien is een lease-auto niet meer automatisch gekoppeld aan je salarisschaal of contract. Je krijgt pas een lease-auto als je ‘m echt nodig hebt voor je werk. We houden het verbruik van iedereen maandelijks bij en vergelijken dat met het verbruik van de maand ervoor en met dat van je collega’s. Zuinige rijders krijgen een bonus, niet-zuinige rijders een malus.”

Communiceren

Prachtige maatregelen natuurlijk, maar dat iedereen een NS-businesskaart heeft, wil natuurlijk nog niet zeggen dat heel Arcadis met de trein reist. Hoe krijg je mensen zover dat ze de auto ook daadwerkelijk laten staan?

“Communiceren, communiceren, communiceren! Gedragsverandering kost tijd maar werpt zijn vruchten af. Het blijkt dat ruim de helft van onze werknemers de kaart twee of meer keer per maand gebruikt.”

“Maar eerlijk is eerlijk” voegt Van Geenhuizen er meteen aan toe, “dat betekent ook dat een kleine vijftig procent dat niet doet. Er zit dus nog groeipotentieel. Want het is toch te zot voor woorden dat je ’s ochtends in je auto stapt richting Utrecht en tot Zaltbommel in de file staat, terwijl je heerlijk kunt werken in de trein.”

Coachen

Binnen Arcadis is veel aandacht voor het verduurzamen van mobiliteit. Zo strijden ze jaarlijks tijdens het ‘Low Car Diet’ met andere bedrijven om de meeste duurzame kilometers. Leaserijders zijn het meest moeilijk in de trein te krijgen. In september gaat Arcadis samen met NS leaserijders coachen om vaker de trein te nemen. Bijvoorbeeld door te laten zien hoe je een reis met het OV goed kunt plannen. Ook krijgen leaserijders jaarlijks een training om zo duurzaam en veilig mogelijk te rijden. Die training moet met goed gevolg afgelegd worden om in aanmerking te komen voor een nieuw leasecontract.

Een goede tip voor andere bedrijven?

“Zorg voor één mobiliteitsmanager binnen je bedrijf die verantwoordelijk is voor alles wat met mobiliteit te maken heeft. Je ziet vaak dat veel mensen een mening hebben over dit thema: HR vanuit arbeidsvoorwaarden, financiën over de kosten, de wagenparkbeheerder, de duurzaamheidscoördinator en ook de Ondernemingsraad nog. Dat werkt niet, je hebt eigenaarschap nodig tussen al deze deelbelangen. Structurele aandacht voor mobiliteit binnen je bedrijf is heel belangrijk.”

Deelnemers