MENU

Door: Frits Buijs, 14 juni 2016


Bossche Energiecoalitie gaat voor kwart minder energieverbruik in 2020

De handtekeningen waren al gezet, maar tijdens de BEC-bijeenkomst over duurzame mobiliteit bij de Ricoh Open werd het officieel bevestigd: het Bossche Energieconvenant 2016-2020. De komende vijf jaar gaan de leden van de Bossche Energie Coalitie 25% energie besparen ten opzichte van 2015.

Tijdens de bijeenkomst ‘Op reis naar een klimaatneutrale toekomst’ kregen de aanwezigen voldoende handvatten aangereikt om die besparing ook daadwerkelijk mogelijk te maken, met als centrale thema: hoe bespaar je energie op je vervoer. Niels van Geenhuizen van Arcadis wist uit eigen ervaring te vertellen dat zo’n verandering niet vanzelf gaat: “Zwart-wit gezegd: iedereen heeft een NS-businesskaart, maar niet iedereen gaat met de trein.” Zijn tip: blijf pushen. En vooral, blijf werken vanuit een stevige ambitie.

Goede voorbeeld

Vervolgens gaf Bettinka Rakic, gedragsingenieur bij Arcadis, tips om gedrag te veranderen. Ze gaf aan hoe belangrijk het is om vanuit de leiding het goede voorbeeld te geven: ‘lead by example’. Als voorbeeld gaf ze een makelaarskantoor in Maastricht waar de meeste medewerkers op fietsafstand woonden. Ook het werkterrein lag grotendeels in en om het centrum van de stad. Toch bleef iedereen met de auto naar kantoor komen. De fiets werd als suf ervaren. Totdat … de directeur een elektrische scooter aanschafte en daarmee naar kantoor kwam. Dat vond iedereen ‘vet’ en binnen de kortste keren was het wagenpark grotendeels vervangen voor elektrische scooters.

Groepsfoto

Het nieuwe convenant 2016-2020 werd met het maken van de groepsfoto met alle ondertekenaars bezegeld. Hierna ging Martin Hogen Esch in op de verduurzaming van het wagenpark van Brabant Water. Met een wagenpark van meer dan vierhonderd auto’s, die verantwoordelijk zijn voor twintig procent van de CO2-footprint is er een wereld te winnen.

Convenant Bec bij Ricoh OpenHij ging in op de vraag hoe je mensen kunt verleiden (“Wij willen niet afdwingen, maar verleiden.”) om gebruik te maken van de elektrische auto’s die Brabant Water beschikbaar stelt. De meeste ‘standaard’ stimuleringsmaatregelen heeft het bedrijf al genomen: NS-businesscard, persoonlijke lening voor elektrische fiets, carpoolregeling, mogelijkheden voor videoconference. “We hebben het allemaal wel, maar het zijn kleine stapjes.”

Mobiliteitscoach

Om echt het verschil te kunnen maken moet er meer gebeuren. Vanuit zijn ervaringen met Paleiskwartier Elektrisch gaf hij enkele tips: de eerste indruk is erg belangrijk; bij de start van Paleiskwartier Elektrisch waren er diverse opstartproblemen die het enthousiasme bij zijn medewerkers zeker geen goed gedaan hebben. Haal zoveel mogelijk drempels weg, schakel daarvoor bijvoorbeeld een mobiliteitscoach in. Zorg dat elektrisch de standaard wordt en fossiel rijden de uitzondering.

Niels van Geenhuizen gaf als aanvulling nog een goede tip: bij Arcadis zit een lease-auto niet meer standaard in de arbeidsvoorwaarden voor bepaalde functies. Het al dan niet gebruik van een lease-auto is gekoppeld aan het noodzakelijke reisgedrag. Dus enkel nog een lease-auto als het echt nodig is.

Samenwerken op afstand

Een andere manier om het energieverbruik als gevolg van vervoer te verminderen is samenwerken op afstand. John van der Heijden van Ricoh gaf de aanwezigen een inkijkje in de mogelijkheden die daarvoor bestaan. Het gebruikersgemak is volgens hem het allerbelangrijkste: “Aan de voorkant moet het zo simpel mogelijk zijn. Met de techniek aan de achterkant heeft de gebruiker niets te maken. Je moet zorgen dat de gebruikers gemakkelijk kunnen presteren, communiceren of het whiteboard kunnen bedienen.”

Na het officieel programma kon iedereen nog genieten van de gastvrijheid van Ricoh met als extraatje een bezoek aan de tenniswedstrijden van het Ricoh Open waar de laatst overgebleven Nederlander Igor Sijsling helaas verloor van zijn Kroatische opponent Ivo Karlovic.

Deelnemers