MENU
Elektrische bus Den Bosch

Door: Frits Buijs, 13 april 2017


Duurzaam stadsvervoer: “In de binnenstad is veel te winnen”.

“In de binnenstad is veel te winnen. Als je het aantal voertuigbewegingen van bezorgende vrachtauto’s beperkt, verbetert de luchtkwaliteit. Maar het is ook winst voor de binnenstadsbezoeker, voor wie meer de beleving telt. Daar hoef je geen hogere wiskunde voor gestudeerd te hebben.” Rene Holweg directeur van Logistiek Centrum ‘s-Hertogenbosch spreekt graag duidelijke taal als hij het over een duurzaam stadsvervoer heeft.

De manier om het aantal vrachtauto’s in de binnenstad te beperken is stadsdistributie: de goederen worden aan de rand van de stad afgeleverd en gecombineerd met een kleine, schone wagen in de stad bezorgd. Denk daarbij in eerste instantie niet aan de landelijke ketens, zoals Blokker of de supermarkten. Die  rijden volgens Holweg zelf met volle vrachtwagens het centrum in. “Nee, de potentie van stadsdistributie zit ‘m juist boven het pakketje en onder de grootschalige bezorging bij supermarkten.”

Who pays the last mile

Holweg bedient nu een beperkt aantal winkels in de binnenstad van ‘s-Hertogenbosch vanuit zijn logistiek centrum langs de A59 in Engelen. “Momenteel is het niet kostendekkend, maar ik doe dit vanuit de overtuiging dat het anders moet. En we bezorgen niet alleen, maar nemen het schone afval zoals karton en plastic meteen mee.”

Hardop denkend probeert hij een oplossing te vinden. “Kijk het probleem is ‘who pays the last mile’. Iemand zal er moeten afrekenen en dan kom je in een impasse. De leveranciers vinden het niet hun verantwoordelijkheid en de winkeliers willen er niet extra voor betalen. Hun marges zijn al zo klein. De gemeente op haar beurt vindt het niet haar primaire taak. Iedereen vindt het een goed plan, maar niemand zet de eerste stap.”

Verantwoorde stadsdistributie

Zijn ideeën zijn niet nieuw. In Utrecht en Amsterdam wordt er al gewerkt met stadsdistributie. Maar die steden hebben door hun fijnmazige infrastructuur van nature een beperkte toegankelijkheid. Volgens Holweg zou de politiek het een stuk aantrekkelijker kunnen maken. “Bijvoorbeeld door een drempel op te werpen voor de toegankelijkheid van oudere vrachtwagens. Of alleen bezorging toe te staan met elektrische auto’s of auto’s met een lage emissie.”

“Vergelijk het met de plastic tasjes. Iedereen wilde er vanaf, maar toch lukte het niet. Pas toen het verplicht werd om ervoor te betalen werd het een succes. Als je ervoor moet betalen dan word je getriggerd; al is het maar vijf of tien cent voor zo’n tasje.”

Holweg is er van overtuigd dat zijn service op den duur gaat ‘aanslaan’. “Ik vind het mijn maatschappelijke verantwoordelijkheid om dit nu te doen, maar er komt een tijd dat het verplicht wordt. Dat je niet zomaar met je vrachtwagen de binnenstad in mag.”

Wat heeft Rene Holweg zelf gedaan aan verduurzaming?

“Ons hele pand is voorzien van led-verlichting. We hebben één elektrisch bus waarmee we in de binnenstad bezorgen. Het elektrisch vervoer voor grotere volumes zit eraan te komen; de capaciteit en actieradius van elektrische vrachtwagens wordt groter. Maar kostentechnisch is het nu nog een lastig verhaal. De investeringen in elektrisch zijn 2 a 3 keer zo hoog. En een auto moet wel 10 a 12 uur per dag rijden wil het kostendekkend zijn.”

Deelnemers