MENU

Door: Frits Buijs, 10 mei 2016


Hans van Niftrik, warm pleitbezorger voor mkb binnen BEC

Hij overweegt in de spreekkamer een vlaggetje neer te zetten van de Bossche Energiecoalitie. “Als ik hier dan klanten krijg en zij zien die vlag dan kan ik meteen mijn verhaal over BEC en duurzaamheid kwijt.” Het is Hans van Niftrik, directeur van het gelijknamige bouwbedrijf in Kruisstraat ten voeten uit. Hij heeft een passie voor alles wat met duurzaamheid te maken heeft en draagt dat graag uit.

duurzaam bouwen Hans van Niftrik“Ik probeer mijn werknemers bewust te maken. Maar altijd op een vriendelijke manier. Als ik in de winter overdag op de bouwplaats kom en de bouwlamp staat aan omdat het ’s ochtends donker was, dan zeg ik daar iets van. Niet door met ‘dit moet’ of ‘dat moet’ er bovenop zitten, maar gewoon rustig uitleggen dat die lamp veel energie verbruikt en niet meer aan hoeft als het licht is.”

Bouwdroger

Ook zijn klanten laat hij zien welke gevolgen sommige keuzes hebben. “Als je een maand lang de bouwdroger aan hebt, moet je niet verbaasd zijn dat je energierekening erg hoog uitvalt. Ook leg ik uit dat het uitmaakt wanneer je gaat bouwen. Als je het zo plant dat je voor de bouwvak onder de kap bent, dan heb je drie weken om de bouw te laten drogen. En ben je dus minder energie aan een droger kwijt.”

Achter de kiezen

Hans van Niftrik was één van de ondertekenaars van het Bossche Energie Convenant in 2014 en is nu lid van de stuurgroep van BEC. “Ik vind het belangrijk dat het mkb zich aansluit bij BEC. Al snap ik wel dat nu we de crisis net achter de kiezen hebben, veel mkb’ers energie besparen niet meteen op nummer één zetten. We kijken naar duurzaamheid, maar het moet ook bij de portemonnee passen.” De kosten gaan vaak voor de baat uit wil hij maar zeggen.

Studenten

Om zijn pleidooi voor de kleine en middelgrote ondernemers in ‘s-Hertogenbosch en omgeving te ondersteunen heeft hij contact opgenomen met Spark en Hogeschool Avans. “Er moet een verhaal komen dat het belangrijk is hoe je met energie omgaat. Specifiek gericht op het mkb. Dat ze bewust worden dat ze op een nette manier met energie om moeten gaan. Studenten van Avans gaan nu een communicatieplan uitwerken dat ook voor het mkb hout snijdt.”

“Ondernemers moeten zich er ook van bewust worden dat hoe je omgaat met energie een belangrijk onderdeel is in je communicatie en marketing. Vaak onbewust of onbedoeld. Als een klant ziet dat wij op de bouw op ons energieverbruik letten dan denkt hij al snel: ‘Hé, ze letten dus ook op mijn portemonnee.’ “

Deelnemers